Sabtu, 16 Mei 2009

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata tiada sebarang cadangan untuk menukarkan Dato’ Ahmad Said daripada jawatan menteri besar.

Oleh itu, katanya, Ahmad akan kekal memegang jawatan tersebut, sedangkan khabar telah bertiup ‘kencang’ bahawa Ahmad akan digantikan tidak lama lagi.

Muhyiddin yang juga timbalan presiden Umno berkata di Kuala Terengganu semalam, isu pertukaran menteri besar Terengganu tidak pernah berbangkit sebelum ini.

Samada Muhyidin lupa atau tidak ingat, sejak pelantikan Ahmad sebagai Menteri Besar pada Mac, 2008, kumpulan yang menyokong Bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh membantah pelantikan Ahmad.


Kumpulan yang diketuai oleh Pengerusi Kelab Penyokong kerajaan, Dato’ Rosol Wahid semasa membantah pelantikan Ahmad berkata, beliau dan rakan-rakannya tidak akan mengiktiraf Menteri Besar selain dari Idris.

Sejak itu, tidak menjadi rahsia lagi tentang pertelingkahan antara Ahmad dan Idris, kemuncaknya, sebagaimana kata Rosol adalah pemboikotan Sidang Dewan Undangan Ngeri pada 14 April lalu.

Kenyataan Muhyidin itu dilihat sebagai ‘potong trip’ Menteri Dalam Negeri Dato’ Seri Hishamudin Hussein yang dilantik Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu.

Hishamudin dijadualkan mengadakan pertemuan dengan semua 24 ADUN BN yang anti Ahmad Said serta ketua-ketua Umno bahagian Rabu ini.

Ahmad Said diberi kata dua oleh Najib semasa Ahmad betemunya selepas kes ‘SMS Ugut Bunuh’, dimana pimpinan UMNO mengugut sesama sendiri.

Najib berkata sekiranya Ahmad tidak dapat menyelesaikan pertelingkahan yang berlaku, Ahmad akan digantikan scara berperingkat.

Peringkat pertama sudah berjalan. Hishamudin mengambil tempat Ahmad sbagai Pngerusi UMNO Terengganu.

Peringkat kedua, Ahmad akan digantikan dengan orang lain sebagai Menteri Besar Terengganu.

Pertemuan yang akan diadakan pada jam 10 malam Rabu depan, antara Hishamudin dengan kepimpinan UMNO Terengganu adalah untuk menyelesaikan perselisihan yang berlaku.

Pertelingkahannya mudah tetapi sukar untuk diselesaikan.

Permaslahanya adalah; Kumpulan yang menyokong Idris tidak mahu Ahmad atau orang dari kumpulan Ahmad menjadi Menteri Besar, manakala kumpulan yang menyokong Ahmad tidak mahu Idris atau orang dari kumpulan Idris menjadi menjadi Mnteri Besar.

Kedua-duanya, Ahmad dan Idris dimaklumkan akan menghadiri pertemuan tersebut dan kedua-duanya juga bukan tidak pernah bertemu sebelum ini.

Apabila kedua-dua, Idris dan Ahmad bertemu, tidak pernah pula kedengaran mereka mengata-ngata atau dalam bahasa Terengganu ‘menganjing’ antara satu sama lain.

Malah semasa Ahmad dilantik sebagai Menteri Besar, orang ramai yang melihat Ahmad dan Idris bepelukan mengandaikan bahawa permasalahan mereka telah selesai.

Tahun lalu, pada 14 Jun, ketika bekas Perdana Menteri Tun Abdullah datang untuk merasmikan ‘Jelapang Padi Retorik’ di Kampung Mak Jintan, tidak nampak perbalahan antara keduanya.

Bahkan dalam majlis itu, Ahmad senyum lebar dan memuji Idris dalam ucapannya.

Namun demikian apabila tercetusnya isu kereta ‘Mercedes lawan Proton Perdana’ dalam sebulan kemudian (Julai 2008), Ahmad telah menjadikan Idris sebagai sasarannya.

Pada 21 Julai, dalam memberikan justifikasi membeli 14 butir Kompressor E 200 berharga RM 3.43 juta, Ahmad mengatakan bahawa Mercedes lebih baik dari Proton Perdana V6.

Perdana V6 selalu rosak dan hanya sesuai untuk berulang-alik ke lapangan terbang sahaja, kata Ahmad.

Lalu, untuk membuktikan Perdana V6 selalu rosak, didedahkan senarai senggaraan dizaman Idris dimana kereta Idris mencatatkan perbelanjaan tertinggi, sebanyak RM235,123.08.

Idris marah dan mahu menyaman Ahmad.

Sejak dari awal pelantikannya sebagai Menteri Besar, Ahmad juga sering mengkritik projek Mega yang dilaksanakan pada zaman Idris.

Ahmad sering membezakan pentadbirannya dengan Idris, antaranya, Idris menggunakan wang royalti minyak sesuka hati, tetapi sebaliknya Ahmad mahu royalti minyak kembali ke pangkuan rakyat Terengganu.

Idris tidak kisah tentang berbilion ringgit yang dibelanjakan tanpa memberikan manfaat langsung kepada rakyat, tetapi Ahmad mahu setiap sen wang royalti digunakan untuk memperbaiki tahap kehidupan rakyat Terengganu.


Apabila Ahmad diasak pihak media tentang isu pembelian Mercedes, Ahmad berkata mengapa terlalu sibuk tentang perkara itu, pergilah siasat perkara yang lebih besar, iaitu projek Monsun Cup dan Taman Tamadun Islam.

Pertempuran sengit berlaku antara kumpulan Ahmad dan Idris benar-benar tidak dapat disembunyikan apabila berlakunya pemilihan ketua-ketua bahagian UMNO Terengganu.

Bulan November lepas, adalah kemuncak pertembungan adalah apabila Ahmad berkata akan memecat Yahya Khatib kerana melanggar larangan ‘Exco tidak dibenarkan bertanding’ Ketua Bahagian UMNO.

Jadi, apa pilihan yang Hishamudin ada untuk menyelesaikan pertelingkahan semudah itu?

Kenyataan Muhyidin tambah merumitkan, kerana memang ada dalam perkiraan Hishamudin untuk menggantikan Ahmad dengan orang lain.

Amarah baru sedang bernyala antara dua kumpulan.

Kumpulan Ahmad yang sudah ‘cool’ tetapi kembali panas apabila orang kanan Idris yang disyakki sengaja menghantar SMS Ugut Bunuh untuk meledakkan konspirasi menyingkirkan Ahmad.

Muhyidin pula memberi ‘api’ kepada kumpulan Idris !


Last Updated on Sunday, 17 May 2009 04:44

Tiada ulasan: